VVD twijfelt en sjantert nog even door over toerisme

In haar laatste vergadering heeft de raad een aantal belangrijke stappen gezet in het versterken van het toerisme in Harlingen. Al decennia lang is het desolate Willemshavengebied ons een doorn in het oog. Sinds 2011 is de gemeente dan ook druk bezig om tot een plan te komen.

Tijdens een zogenaamd ‘open planproces’ heeft iedereen ideeën kunnen aandragen. Deze input is de afgelopen jaren verwerkt in veel noodzakelijk papierwerk. Na het Masterplan Toegangspoort Harlingen, het Haveninrichtingsplan, het Ruimtelijk Programma van Eisen en het Havenplan, was het nu tijd om de contouren van de Willemshaven te bepalen via een bestemmingsplan.

Zo is een marina met maximaal 225 ligplaatsen voorzien. Maar ook een gerenoveerd entrepotdok met diverse toepassingsmogelijkheden en een steiger voor de zee- en riviercruisevaart en de historische schepen. Kortom: de schop gaat eindelijk de grond in!

Toch waren niet alle partijen hier enthousiast over. De VVD verkondigde weliswaar voor toerisme te zijn, maar stemde vervolgens met de nodige drogredenen tegen alle voorstellen om de Willemshaven te ontwikkelen.

Zo was zij nu plotseling tegen een investering in de multifunctionele steiger. Anderhalf jaar eerder had zij nog ingestemd met een veel duurdere variant van deze steiger. Ondanks de calculaties van een lokaal, onafhankelijk adviesbureau op het gebied van water- en wegenbouw, waren de liberalen van mening dat het allemaal nog wel wat goedkoper kon. Concrete ideeën hierover bleven echter uit.

Een onafhankelijk rapport over de haalbaarheid van deze afmeervoorziening, uitgevoerd door een landelijk gerenommeerd bureau, werd ook in twijfel getrokken. De raadsfractie bepleitte uitstel om dit (onlangs nog geactualiseerde) rapport te voorzien van een second opinion. Dat de provinciale subsidie van € 733.000 daarmee kwam te vervallen nam ze op de koop toe. Deze subsidie werd nota bene verleend door de VVD haar eigen partijgenoot in het provinciaal bestuur!

Ook van lopende initiatieven, zoals die van de Stichting Nova Zembla Experience, werd de haalbaarheid alvast in twijfel getrokken. Niet bepaald chique om dergelijke initiatieven uit het eerdere open planproces, waar bovendien hard door de initiatiefnemers aan wordt getrokken, op voorhand neer te sabelen.

De aanbesteding van de marina moest eveneens maar uitgesteld worden toen bleek dat een ruime meerderheid van de raad wel heil zag in maximaal 225 ligplaatsen. Al dit uitstel is uitermate vreemd voor een partij die bij de laatste verkiezingen nog pleitte voor “eindelijk eens doorpakken in dit gebied.”

Zij die ondanks dit alles nog een sprankje hoop hadden, dat de VVD het beste voor heeft met ondernemers in de toeristische en recreatieve sector, kwamen alsnog bedrogen uit. Op de vraag of raadsfractie een eventueel particulier verzoek, om 225 ligplaatsen in de Willemshaven te realiseren, zou steunen, luidde het antwoord van de VVD volmondig: nee!

Onbegrijpelijk. De liberalen staan immers bekend om het bevorderen van het ondernemerschap. Echter, als het om toerisme gaat klaarblijkelijk niet. En dan te bedenken dat deze 225 ligplaatsen kunnen zorgen voor een veelvoud aan toeristen. Toeristen die met hun bestedingen, de detailhandel en horeca in onze stad een duwtje in de rug kunnen geven. Na jarenlange economische recessie en toenemende leegstand in de binnenstad, kunnen zij niet wachten op verdere vertraging en politiek gedraai. Daarom, om de eigen verkiezingsslogan van de VVD te hanteren: “Stop met sjantere: kiek vooruut!”