Gemeentelijke dienstverlening op orde, communicatie kan beter

Twee maanden geleden heeft de raadsfractie schriftelijke vragen gesteld over de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening en of de gemeente haar beloften hieromtrent ook nakomt. In haar beantwoording schetst de gemeente, dat de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening goed is en dat slechts één belofte niet is nagekomen.

De afgelopen jaren heeft Harlinger Belang zich meerdere malen kritisch uitgelaten over de gemeentelijke dienstverlening. In ons verkiezingsprogramma 2010-2014 hebben wij het thema dienstverlening zelfs tot speerpunt benoemd. In de afgelopen raadsperiode is dan ook veel geïnvesteerd om de dienstverlening te verbeteren. Wij waren ook blij met de 8 beloften die de gemeente in april 2013 omtrent de gemeentelijke dienstverlening deed.

Deze 8 beloften, worden volgens de gemeente op één na gehaald. Zoals Harlinger Belang al eerder constateerde, wordt de belofte, om ieder halfjaar over de kwaliteit van de dienstverlening te communiceren, niet gehaald. Wij zijn content met de genoemde toezegging, dat de gemeente dit zal gaan verbeteren.

En dat de gemeente deze toezegging direct ten uitvoering brengt, blijkt wel uit de adressering van de beantwoording. De beantwoording van onze schriftelijke vragen werd namelijk niet naar de raadsfractie verzonden, maar naar een willekeurig adres in Harlingen! Prompt een paar dagen later, ontvingen wij alsnog de beantwoording op het juiste adres. Toch een saillant detail wanneer het gaat om gemeentelijke dienstverlening…

(N.b. Omwille van privacyredenen is in de schriftelijke beantwoording het adres van de geadresseerde onherkenbaar gemaakt)