Adequaat beleid rondom toegang werk- en inkomensgegevens

Gemeenten zijn in de afgelopen jaren verantwoordelijk geworden voor de uitvoering van diverse sociale voorzieningen. Met deze verantwoordelijkheid, beschikt zij over (nieuwe) persoonlijke informatie van inwoners. Het is dan ook niet vreemd, dat steeds meer aandacht komt voor hoe gemeenten omgaan met de privacy van haar inwoners.

Eerder dit jaar vroeg Harlinger Belang zich af, of onze gemeente correct met werk- en inkomensgegevens van inwoners omgaat. Onze vragen sloegen met name op de toegang tot Suwinet, de software waarin persoonsgegevens zijn opgeslagen. Aanleiding van onze schriftelijke vragen was de berichtgeving van de Autoriteit Persoonsgegevens, die stelde dat de beveiliging rondom persoonsgegevens bij gemeenten nog steeds tekortschiet.

Uit de beantwoording van onze schriftelijke vragen blijkt het beeld, dat de gemeente (en in het bijzonder de Sociale Dienst) een adequaat beveiligingsbeleid en -plan heeft opgesteld. Bovendien is voldoende aandacht voor actualisatie van dit beleid en wordt dit beleid binnen de ambtelijke organisatie actief uitgedragen.

Op basis van het door het ministerie uitgevoerde onderzoek, blijkt dat de gemeente Harlingen voldoet aan alle relevante veiligheidsnormen uit het Normenkader Gezamenlijke elektronische Voorzieningen SUWI (GeVS).