Wij maken gebruik van cookies en soortgelijke technieken om jou de beste gebruiksvriendelijkheid te kunnen bieden. Door verder te gaan, ga je hiermee akkoord.

Standpunten voor de dienstverlening

Stadhuis HarlingenWij staan voor een zelfstandige, moderne gemeente die er voor haar inwoners en bedrijven is. Met goede digitale en fysieke dienstverlening en heldere communicatie. Hieronder lees je een aantal van onze standpunten voor de dienstverlening.

Wij willen…

  • dat alle gemeentelijke producten op papier of digitaal kunnen worden aangevraagd en afgewikkeld.
  • experimenteren met het aanbieden met dienstverlening aan huis, bijvoorbeeld de aangifte bij een geboorte of huwelijk.
  • de gemeentelijke website vernieuwen, met meer aandacht voor mensen met een visuele handicap of die moeite hebben met lezen en schrijven.
  • dat de gemeente ook in de toekomst zelfstandig blijft. Hiervoor voeren we juridische zaken en personeelszaken bijvoorbeeld gezamenlijk met andere gemeenten uit.
  • investeren verdere professionalisering van de ambtelijke organisatie, met name in effectieve communicatie met inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties.
  • meer aandacht voor open en transparante besluitvorming. Bijvoorbeeld door minder achter gesloten deuren te vergaderen en verslagen van deze vergaderingen later alsnog openbaar te maken. Ook zou het college bij haar wekelijkse besluiten meer informatie openbaar moeten maken.
  • de inkomsten en uitgaven van de gemeente met een digitale begroting inzichtelijker maken.
  • een onafhankelijke afhandeling van klachten en bezwaren over de gemeentelijke besluitvorming. Bijvoorbeeld door het aanstellen van een mediator of ombudsman.

Lees al onze standpunten in ons verkiezingsprogramma 2018 – 2022.