Wij maken gebruik van cookies en soortgelijke technieken om jou de beste gebruiksvriendelijkheid te kunnen bieden. Door verder te gaan, ga je hiermee akkoord.

Nieuws

Gemiste kans verkeersdrukte Harlinger binnenstad

In de Leeuwarder Courant van 11 augustus kaart de heer Van der Heide een terecht probleem aan. Dat Arriva deze zomer een aantal buslijnen inkort, om zo de drukke Harlinger binnenstad te mijden, is ook ons een doorn in het oog.

Dat de schrijver probeert deze verkeersproblematiek in de schoenen van Harlinger Belang te schuiven, is echter een uiterst merkwaardige geschiedschrijving. Van een oud-journalist en stadsgids zou meer objectiviteit en historisch besef verwacht mogen worden.

Het voorstel uit 1958 waar Van der Heide naar refereert, om een weg over de tegenwoordige SAS-brug te leggen, kon inderdaad niet op de steun van Harlinger Belang rekenen. Evenmin op de steun van de Harlinger bevolking, gelet op de toenmalige verkiezingsuitslag en het feit dat dit plan van tafel is geveegd.

Overigens was het niet alleen deze weg die in 1958 zorgde voor de oprichting van Harlinger Belang. Een aantal prominente Harlingers was ontevreden over het toenmalige sociale beleid en het ondernemersklimaat.

In de afgelopen jaren zijn er bovendien meer momenten geweest om de verkeersafwikkeling rondom de veerbootterminal en de Harlinger binnenstad aan te pakken.

Zo verzuimt Van der Heide te vermelden, dat in 2002 een plan klaar lag om de verbootterminal van Doeksen te verplaatsen naar de Nieuwe Willemshaven. Hier was meer ruimte voor de afwikkeling van passagiers en bussen. Bovendien was het treinstation in directe nabijheid. Over dit plan was aanvankelijk overeenstemming tussen de gemeente, provincie, Rijkswaterstaat en Doeksen.

Het toenmalig gemeentebestuur, met nota bene Van  der Heide als raadslid, heeft deze vogel echter over het net laten vliegen. Spijtig, want hiermee had Harlingen er vandaag de dag heel anders uit kunnen zien.

Overigens is het besluit van Arriva niet alleen ingegeven door de verkeersdrukte in de Harlinger binnenstad. Ook de verkeersonveilige situatie op de Waddenpromenade ligt aan haar besluit ten grondslag. Harlinger Belang heeft eerder al gepleit voor een herinrichting van de Waddenpromenade. Het college is momenteel bezig met het maken van plannen voor dit gebied.

 

Related Posts